ספרית השראה

ספרית תכנים עשירה במידע והשראה

"החופש לחוש – 12 התועלות"

על פי שיטת סאטיה
מאמר מאת נטאלי בן דוד
זמן קריאה: 2 דק'

מערכת החישה היא אחת החשובות והמשמעותיות בחיינו, ואם זאת פעמים רבות היא נסתרת ולא מוכרת לרבים. להלן רשימת התועלות והחשיבות שיש בהיכרות עם מערכת החישה ואלו המאפשרות לבני האדם להיות חופשיים וקרובים לעצמם.

1. היכרות עצמית.
דרך זיהוי, היכרות ושיום התחושות ללא שיפוט יכול האדם להכיר את עצמו, לעומק.
לגוף שפה משלו והוא אומר את האמת.

2. ארעיות.
תחושות מטבען הן חולפות, זמניות ומשתנות תדיר. הרעיון שמחשבות או תחושות הן קבועות היא אשלייתית. לתת לתחושות לחלוף ולא לפעול מיידית כאשר הן עולות, ימנע פעולות פוגעניות מזיקות או מיותרות.

3. שהות.
אפשרות לשהות בתחושה מאפשרת לצמצם הסלמה של תגובות באופן מהותי. כשאדם חש את תחושות גופו הוא משפיע על מערכות היחסים בחייו. שהות תגרום לשיפור משמעותי במערכות יחסים ותאפשר הקשבה. כאשר אנו נמנעים משהות, תופיע תגובתיות היכולה להתדרדר להסלמה. המתנה, התבוננות ונשימה מאפשרת לתחושה קשה להשתחרר.

4. ויסות.
היכולת לחוש מאפשרת לנו לאזן את המערכת הפיזיולוגית שלנו ולווסת אותה. ויסות רגשי בזמן הצפה, חרדה או כל מצב אקוטי אחר יצור הרגעה וחופש.

5. להיות עם מה שיש.
תחושות הן מה שבאמת מתרחש כאן ועכשיו במציאות. היכרות יומיומית עם התחושות מקרבת אותנו להיות נוכחים ברגע הזה ומפתחת אצלנו יחסים עמוקים עם המציאות ומאפשרת זרימה ושחרור של תסכולים או תקיעויות.

6. להיות קשוב לעצמך.
כשאדם שם לב לתחושות שלו הוא מצליח לפתח הקשבה פנימית לעצמו ולאחרים. כשאדם שם לב מה קורה לו בגוף כשאחר מדבר, הדבר מפתח אצלו רמה גבוהה מאוד של קשב.

7. ללכת לבסיס.
מערכת החישה היא המערכת הכי בסיסית, ראשונית, מדויקת וביולוגית. בני האדם נולדים קודם כל כיצורים חשים, ורק בשלב מאוחר יותר מתווספת השפה הוורבלית. קשר לתחושות נותן לנו גישה לזיכרונות הילדות שלנו.

8 . להבריא ולקרר את הגוף.
כאשר חשים ולא מגיבים אוטומטית, הגוף לא עסוק בהישרדות ובמאמץ הכרוך בלהגיב כל הזמן, הדבר מאפשר לגוף להיות יותר נינוח, מאוזן ובריא. דלקות גרון, שפעות ומחלות גופניות וסומטיות, כולל מצבי כאב כרוניים, עוברים הקלה, שיפור וריפוי באמצעות התיידדות עם התחושות והיכרות איתם.

9 . אינטימיות וקִרבה.
כאשר האדם חש הוא קרוב לעצמו. השהות עם התחושות מאפשרת לנו ליצור אינטימיות וקרבה עם האחר דרך האינטימיות שלנו עם עצמנו.

10 . פיתוח חמלה.
היכרות עם התחושות מאפשרת לאדם לקבל את עצמו ולהיות עם מי שהוא. היכרות של האדם עם תחושותיו מאפשרים לו להבין את מה שעובר עליו ועל ידי כך לפתח חמלה עצמית וחמלה לאחר. חמלה עצמית ולאחרים מאפשרות לאדם ליצור סביבה מיטיבה ותומכת.

11 . לכבד את עצמך ולכבד אחרים.
היכרות עם תחושותיו מאפשרות לאדם להכיר לכבד ולהבין את התחושות של אנשים אחרים.
כשאדם מכבד את תחושותיו הוא יכול לתת מקום לעצמו ולאחרים. היכולת לתת מקום מאפשרת לאדם לתמוך בעצמו ובסביבתו. תמיכה זו היא מרכיב משמעותי וטרנספורמטיבי בפני עצמו.

12. אחריות אישית.
אדם השם לב לתחושותיו, מכיר ושוהה בהם על ידי תשומת לב לנשימה יפתח רמת אחריות גבוהה בחייו. אדם המעוניין להיות חופשי נדרש לאחריות אישית, ואחריות מתחילה בדרך בה אנו מגיבים למצבים, אירועים ואנשים בחיינו. כאשר אדם אחראי לתחושות שלו הוא מפתח רמת אחריות גבוהה בחייו.

שאלות לתרגול עצמי שמעוררות את תחושות הגוף:
1 . מה אני חש?
2 . מה קורה לי בגוף עכשיו?
3 . מה אני מרגיש?
4. מה זה עושה לי בגוף?

שתפו שגם אחרים יהנו

תכנים נוספים שיעניינו אתכם